Ako dopĺňať vitamín D počas zimného obdobia?

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako dopĺňať vitamín D počas zimného obdobia?

Tam, kde nechodí slnko, je nevyhnutné rozhliadnuť sa po vhodných doplnkoch k strave s obsahom vitamínu D. Nevýhodou v zimnom období je, že jeho najprirodzenejším zdrojom je práve slnečné žiarenie, presnejšie ultrafialové lúče pásma B (UVB). Slnko nám poskytuje viac než 90 % príjmu vitamínu D. Logicky dochádza v období od novembra až do marca k zníženému poklesu déčka v ľudskom tele. Ako ho teda optimálne dopĺňať?

Slnko v zime „nespí“

Mnohé štúdie poukazujú na to, že viac než 20 % populácie trpí v zimnom období nie nízkou, ale extrémne slabou hladinou vitamínu D v tele. Aj keď slnko momentálne viac zastierajú mraky, nie je pravdou, že jeho lúče vôbec neprenikajú cez našu pokožku. Rozdiel je len v sklone, uhle dopadu, ale nie v obmedzení celkového slnečného pôsobenia. Aj to je dôkazom, že vychádzky v zime sú zdravé a dokážete takto načerpať optimálne množstvo déčka.

Pohyb na čerstvom vzduchu

To, koľko slnečného žiarenia prejde ľudskou pokožkou, závisí aj od konkrétneho sfarbenia pleti. Čím je vaša pokožka svetlejšia, tým viac vitamínu D prijme za ten istý čas ako tmavší typ pleti. Odporúčanou dĺžkou pobytu vonku počas dňa je vo všeobecnosti 20 až 30 minút. V zime si doprajte pobyt vysoko v horách, ideálne na lyžiach alebo snowboarde.

Aj v zime je dôležitá starostlivosť o pokožku vplyvom slnečných lúčov

Ani v zime nezabúdajte na regeneráciu a oživenie popraskanej či inak poškodenej pleti. Vhodným doplnkom sú krémy s obsahom dexpanthenolu a vitamínu E. Minimalizujte kontakt syntetických kozmetických produktov s pokožkou, ktoré ju len neprimerane zaťažia a narúšajú zdravú mikroflóru. V zime minimalizujte nanášanie opaľovacích krémov, pretože sú bariérou príjmu vitamínu D zo slnka. Samozrejme, nie však keď ste na horách a hrozí vám „spálenie“ pokožky od vysokohorského slnka.

Podľa vášho veku prispôsobte aj výber denných krémových produktov s vyplňujúcim účinkom na celej tvári. Majte to však pod kontrolou a svojej pokožke pravidelne doprajte zdravé vyštípanie od mrazu či vetra. Inak sa stane náchylnejšou na každú záťaž zvonku.

Funkcia a zdroje vitamínu D

Vitamín D patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch a podieľa sa na látkovej premene vápnika a fosforu. To znamená, že má výrazný vplyv na kvalitu kostí, nervového a celkového imunitného systému. Jeho pravidelným príjmom predídete rednutiu kostí, osteoporóze či závažnej deformácii kostrového aparátu. Vitamín D ovplyvňuje aj náš emočný stav, zabraňuje únave a depresii.

Ak ho máme málo zo slnka, vieme sa vynájsť a viac sa v zimnom období zameriame na rastlinné a živočíšne zdroje a ich účinok podporíme aj príjmom kvalitných vitamínových preparátov.

Aj samotný vitamín D má viacero zložiek, no pre zlepšenie nášho celkového zdravia je najdôležitejšie dopĺňať vitamín D2 (rastlinný pôvod) a vitamín D3 (tvorí sa prirodzene v pokožke vplyvom slnka a isté zastúpenie má aj v živočíšnych produktoch).

Pestrá strava nadovšetko

Vo všeobecnosti, keď sa povie vitamín D získavaný zo stravy, ako prvé nám väčšinou napadnú ryby s mastným mäsom. Je pravdou, že napríklad losos, tuniak či makrela obsahujú okrem déčka aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré prispievajú k lepšej činnosti mozgu, srdca a zraku.

Zvýšený podiel vitamínu D je aj vo vaječnom žĺtku, no najlepším variantom sú od sliepočiek chovaných vo voľnom výbehu. Známe je aj tvrdenie, že mlieko a mliečne výrobky prispievajú k zdraviu našich kostí. Áno, sú totiž bohaté na vitamín D! Taktiež by ste si mali spestriť stravu o celozrnné výrobky, treščiu pečeň, huby či lucernu siatu s antireumatickými účinkami.

Rizikovou skupinou ľudí trpiacich nedostatkom vitamínu D sú teda všetci, ktorí trávia viac času v interiéri. Ide napríklad o ľudí pracujúcich v kanceláriách, tehotné ženy, seniorov a deti od 2 do 4 rokov! 

Zdroj: https://www.insider.com/how-to-get-vitamin-d-2019-1

          https://www.familiprix.com/en/articles/should-you-take-vitamin-d-supplements-this-winter

          https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d#2

          www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia