Ako mať zdravý a pevný pohybový aparát?

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako mať zdravý a pevný pohybový aparát?

Pohyb je pre človeka nevyhnutný a zdraviu prospešný. Existuje však mnoho faktorov, ktoré nás v pohybe výrazne obmedzujú. K narušeniu pohybového ústrojenstva dochádza v dôsledku nevhodnej životosprávy, často aj pohodlnosti a typickej ľudskej lenivosti.

Jarné a letné dni vytvárajú ideálne podmienky na trávenie voľného času vonku. Začať musíme vždy od seba a nenútené. V opačnom prípade takéto aktivity neprinášajú žiadne blaho pre ľudské zdravie.

Pre ľudský pohyb je dôležitý komplexný systém pre oporu celého tela. Základom je samotná ľudská kostra, kosti, svaly, šľachy a kĺby. Kĺby a svalstvo zabezpečujú flexibilitu a funkčnosť pohybu jednotlivým kostiam a končatinám.

Bez vápnika ani na krok?  

Ten je podľa mnohých odborníkov alfou a omegou pre ľudský pohybový aparát. Viac než 90% vápnika je v kostiach a zuboch. Len nepatrné percento sa nachádza v tkanivách a krvi. Pre dostatok vápnika sa treba poponáhľať... Riziková veková kategória, u ktorej je vyššia náchylnosť na oslabenie, respektíve rednutie kostí a rôzne poruchy transportu nervových vzruchov, je od 30. roku života. Vápnik nám teda dáva šancu na lepší pohyb... Vápnik v potravinách nachádzame predovšetkým v mlieku, syroch, rybách a morských riasach. Vyššie percento zastúpenia má aj v brokolici, špenáte a ružičkovom keli. Stravu by ste mali obohatiť aj o strukoviny, orechy a ovsené vločky. Vápnik vám jednoducho “zachutí“ aj vo forme kvalitných výživových doplnkov. Tak predídete bolestiam kĺbov, rednutiu kostí (osteoporóze), viacerým kožným problémom, psychickému vypätiu a v najrizikovejšej možnej miere aj strate pamäti. Nedostatok vápnika spôsobuje svalové kŕče, zápaly kĺbov a ochorenia horných a dolných dýchacích ciest. Je to v podstate plejáda mechanizmov, pre ktoré sa oplatí  “rozhýbať“ na svojej ceste za zdravím.

Vápnik nie je však jediným z faktorov s výborným účinkom pre ľudský pohybový mechanizmus. Pohyb v tomto kontexte netreba chápať len ako chôdzu, beh alebo iné formy fyzického cvičenia. Zdravý pohybový aparát vplýva aj na pohyb orgánov vnútri tela. Na tom sa podieľa priečne pruhované (kostrové) a hladké svalstvo. Kostrové je ovládané nervovým systémom, hladké funguje bez ľudskej vôle.

Poruchy v rámci pohybovej sústavy sa veľakrát začínajú nepatrne, lokálne... Opuchnuté prsty alebo kĺby nemusia vôbec bolieť. Treba si však uvedomiť, že často súvisia aj s inými zdravotnými problémami. Neraz sú to problémy so srdcom a cievnym systémom. Zvláštnosťou, ktorú si taktiež treba všímať, sú napríklad svalové zášklby. Vznikajú v dôsledky slabosti, alebo presnejšie kŕčovitej bolesti vo svaloch. Môžu byť spôsobené nadmernou fyzickou aktivitou, ale rovnako aj epilepsiou alebo ischemickou chorobou dolných končatín.

Ach, tie naše kĺby!

Aj to je jednou z najčastejších fráz u ľudí vo vyššom veku. Bolesti kĺbov sú dlhodobou a často aj doživotnou zdravotnou komplikáciou. Väčšinou vznikajú v dôsledku metabolických porúch. Na tie dokonalo účinkujú práve prírodné mechanizmy pre podporu zdravia a vitálnej mobility ľudských kĺbov. Moderný výživový komplex pre kĺby obsahuje približne 10 aktívnych látok v tých najlepšie vyvážených skupinách. Aktívne látky glukosamín, chondroitín a síra posilňujú spojivové tkanivá a výborne regenerujú chrupavku. Kĺby sú tak primerane lubrikované aj vďaka bylinným upokojujúcim látkam. Na to sa najčastejšie využíva zázvor a kurkuma ako liečivé korenia s antioxidačnými účinkami na upokojenie a zmiernenie občasnej bolesti a opuchov kĺbov. Všestrannú podporu môžu pacienti pri ochoreniach kĺbov hľadať aj v kyseline hyalurónovej, vo vitamíne C a v zinku. Ich účinky zabránia stuhnutosti, opuchom a podporia chôdzu bez bolestí. Len tak v sebe opäť objavíte spontánnosť, energiu a radosť zo života!

Zdroje: 

www.arthritis.org, www.pexels.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia