Ako posilňovať svoj imunitný systém na jeseň?

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako posilňovať svoj imunitný systém na jeseň?

Jeseň sa vás opýta: „Ako ste si svoje zdravie chránili počas leta?“ Najlepšie je nezostať zaskočení a byť vitálni v každej situácii. Svoje zdravie a celkovú imunitu je nevyhnutné podporovať pravidelne, a teda celoročne.

Čím je jeseň vplyvom na naše zdravie taká špecifická? Hlavne svojimi rozmarmi, a to premenlivosťou a nevyspytateľnosťou. Po dlhšom slnečnom období sa ochladzuje, striedajú sa teplejšie dni so sychravými a aj v priebehu jedného dňa sa dokáže počasie niekoľkokrát zmeniť. Nadídu daždivejšie a poriadne veterné dni, pričom náš imunitný systém bude musieť týmto vonkajším vplyvom poriadne odolávať.

Za svoje zdravie si každý zodpovedá sám. Preto je dôležité myslieť na prevenciu už v predstihu, nie až keď sa začneme cítiť slabo a malátne. Pre svoje zdravie sa dá spraviť oveľa viac, ako len užívať lieky. Existuje mnoho „zázračných“ byliniek, z ktorých sa pripravujú výborné čaje alebo odvary na lepšiu odolnosť organizmu. Okrem byliniek sa ani na jeseň nezabúda na ovocie a zeleninu, ktoré sú bohatým zdrojom vlákniny a ďalších podporných látok, vďaka ktorým sa telo zbaví toxínov. V neposlednom rade máme mať stále  na dosah vitamínové komplexy, ktoré sú nenahraditeľným doplnkom k pestrej strave. Pre lepšiu prehľadnosť a informovanosť poďme si tieto odporúčania „rozmeniť na drobné“.

Zdravie ukryté v prírode                                                              

Nato, aby ste boli zdraví, musíte svoje telo dokonale očistiť. Perfektnú detoxikačnú kúru zahájite popíjaním odvaru zo žihľavy dvojdomej. Teraz ju už márne budete hľadať v záhradách či na lúke. Je to jarná bylinka, ktorú si však môžete nasušiť a uskladniť do zásoby aj na jeseň/zimu. Samotný čajový výluh vám nemusí príliš chutiť, odporúča sa pridať za lyžičku medu alebo šalvie či mäty. Tak vám vznikne výborná bylinná zmes, ktorou sa vaše telo dokonale prečistí a posilní.

Očistnú a podpornú kúru pre svoj organizmus môžete vylepšiť účinným rakytníkom rešetliakovým. Konzumáciou bobúľ sa v tele spúšťajú detoxikačné, očistné mechanizmy, a to aj vďaka vysokému obsahu antioxidantov. Je bohatým zdrojom práve karotenoidov a flavonoidov. Tie nás chránia pred vírusmi a baktériami, hlavne v období angín a chrípok. Okrem toho, že rakytník podporuje, aby bunky odolávali oxidačnému stresu, je výborným zdrojom na zlepšenie pamäti, stavu pleti, či na zmiernenie emočného napätia.

Na naše celkové zdravie jednoznačne vplýva aj to, ako je nám na duši. S jeseňou úzko súvisia stavy melanchólie, depresie a úzkosti. Je to podmienené aj tým nečasom za oknom, pričom sa viac vnárame do seba, svojich pocitov a do hĺbky analyzujeme každý problém. Z toho vás vylieči levanduľa. Pôsobí blahodarne na činnosť nervovej sústavy a zlepšuje náladu. Môžete si dopriať buď výborný čaj, alebo sa rozhodnúť pre teplý levanduľový kúpeľ. Ten vás za sychravého počasia poteší azda najviac!

Jeseň bez šípok by ani nebola pravou jeseňou. Preto aj vy podporujte tradície, no hlavne sa udržiavajte v najlepšej forme. Liečivé účinky šípok sú známe už odpradávna. Tvoria ich typické malé červené bobuľky plné vitamínu C. Okrem céčka sú zdrojom vitamínov skupiny B a z minerálnych látok je to hlavne horčík a pektín. Vďaka tejto účinnej kombinácii očisťujú telo od voľných radikálov, spomaľujú procesy starnutia buniek a podporujú zdravé trávenie.

Ak sa rozhodnete viac preskúmať, čo zdravé na posilnenie obranyschopnosti ponúka vaša kuchyňa, rozhodne sa zamerajte na cesnak, cibuľu a kyslú kapustu. Viacerým tieto suroviny príliš nevoňajú, no sú plné samých ozdravujúcich látok.

Cesnak a cibuľa majú silné antivírusové pôsobenie, udržiavajú optimálnu hladinu cholesterolu v krvi. Zlepšujú krvný tlak a prečisťujú tráviaci trakt. Domáca kyslá kapusta obsahuje predovšetkým kyselinu mliečnu, ktorá vznikla pri postupnom kvasení cukrov vplyvom účinných baktérií. Tak dokáže podporovať vstrebávanie živín a zlepšuje celkové trávenie. Je zdrojom vitamínu C a B. Z minerálnych látok je bohatá na draslík, horčík a zinok. Práve na pravidelné dopĺňanie týchto minerálov by sme mali prihliadať v nepriaznivom jesennom počasí. Či už priamo z prírodných zdrojov, alebo vo forme vitamínových doplnkov.

Ďalšie rady, ako na jeseň neochorieť

Počas jesene sme teda oveľa náchylnejší na každé nepriaznivé pôsobenie zvonku. To však neznamená, že po daždi či za vetra máme obmedzovať pohyb na čerstvom vzduchu. Športom, respektíve pohybom svoje telo otužujete, čím sa zlepší nielen vaše fyzické, ale aj mentálne zdravie. Pritom je však potrebné vedieť, ako sa správne obliecť. To je častým spúšťačom prechladnutia a celkového oslabenia organizmu. Ideálne je uprednostňovať niekoľko vrstiev oblečenia. V prípade, že sa oteplí, dáte si hrubší zvršok dole a naopak, ak sa ochladí, máte si čo obliecť. Chráňte si hlavu a uši. Zakrývajte si ich čiapkou a pri silnom vetre používajte šatku či nákrčník. Na podporu imunity je na jeseň výborné saunovanie. Zlepší sa tak dýchanie, nadmerným potením sa odbúravajú škodliviny a podporuje zdravý metabolizmus. Takto by malo vyzerať vaše zdravie na jeseň. Chráňte si ho!

Zdroj: www.ourbodybook.com         

Obrázky: www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia