Ako predchádzať bolestiam chrbta?

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako predchádzať bolestiam chrbta?

Bolesť chrbta má rôznu intenzitu a centrum bolesti. Zatiaľ čo jedni sa sťažujú, že večer sa im ťažko líha a ráno pomaly, krok po kroku schádzajú z postele, iných trápi napätie, stuhnutie svalov. Problémom spojenými s chrbtovou, krčnou až driekovou oblasťou, žiaľ venujeme pozornosť až keď je bolesť nepríjemná – bodavá, vystreľujúca, teda taká, že nás dokáže vyradiť z bežného fungovania počas dňa.

Problémy s chrbtom nenechávajme až na zajtra, nezmiznú, len budú intenzívnieť. Často nás lekári upozorňujú na to, že hlavný problém tkvie v našich zlozvykoch a zlom životnom štýle. Zároveň dvíhajú výstražný prst pri neodbornej, laickej pomoci zistiť príčinu, respektíve napraviť chrbát.

Doma si môžete pomôcť viacerými vitamínmi a minerálmi pre normálne fungovanie svalov. Do tejto kategórie zaraďujeme vitamín K a D (ktorého zo stravy čerpáme veľmi málo). Ich význam spočíva v tom, že vitamín K udržiava kostrové svaly pevné, funkčné a déčko podporuje normálnu činnosť imunitného a nervového systému.

Ďalšou z možností, ako doma zmierniť bolesti chrbta, je zamerať sa na blahodarné účinky lepiacich náplasti. Pri nedostatočných informáciách si ich použitie spájame len pri intenzívnych športových výkonoch. Pravda je však taká, že aj viaceré bežné domáce práce nám dokážu spôsobiť opuchy či krvné výrony v svaloch, kĺboch či v šľachách.

Hojenie urýchľujú tieto moderné zdravotnícke pomôcky aj vďaka biofyzikálnemu princípu odrazu infračerveného žiarenia tela. Pri kontakte s telom nedráždia, komfortne sa používajú, sú vyrobené z jemnej netkanej polypropylénovej látky. Ak obsahujú bohatý komplex minerálov, napríklad titán, účinok bude intenzívny a trvať aspoň 120 hodín. Môžete s nimi vykonávať bežné činnosti – neobmedzujú vás v sprchovaní a iných hygienických úkonoch.

Úľavu pri bolestiach chrbta nám prirodzene vytvára chladivý efekt. Je však len dočasný a pri stupňujúcej intenzite radšej vyhľadajte odbornú pomoc. Tento efekt možno docieliť zábalom, sprchou v domácom prostredí, no za bezpečnosť vám nikto neručí. Skôr využite postupné vstrebávanie mentolu a gáforu z konských chladivých mastí na nohy, ruky, chrbát a čelo. Využívajú silu prírody, ktorá je pri tom nespochybniteľná.

Toľko príčin, až nám z toho behá mráz po chrbte

Keď sme spomínali bežné domáce či pracovné aktivity, ktorými škodíme svojmu chrbtu, vychádzali sme prevažne z týchto:

  • Zdĺhavé sedenie

V dnešnej dobe to možno označiť za jednu z najčastejších príčin bolestí. Sedenie v práci na stoličke a následne večer doma v kresle je pre zdravú os chrbtice neprirodzené, zaťažujúce pri riziku sedenia v nesprávnej zhrbenej polohe. Teda v takej, kde ramená, hlava a brada nie sú predsunuté a predkolenie so stehnami nezviera 90°. Spodnou časťou nôh musíme dočiahnuť na zem. Ideálne sú ergonomicky tvarované kancelárske stoličky, vankúše alebo opierky, ktorými si chránime chrbticu a jej prirodzený eskovitý tvar.

  • Celý deň v pohybe neznamená zdravie pre váš chrbát

Chrbtici škodíme akýmkoľvek stereotypným pohybom  - opakované zohýbanie a zdvíhanie ťažkých predmetov či práca v stoji počas celej pracovnej doby. So žiadnym pohybom to netreba preháňať a jednotlivé polohy musíme striedať.

Vhodné je cvičenie, ale aj sedenie na fit lopte, ide o tzv. dynamické sedenie (niečo medzi sedením a pohybom), kde sú aktívne svaly chrbta a končatín. Počas prestávky si môžete vyskúšať jednoduché cvičenie s masážnou loptičkou. Podporuje relaxáciu svalstva a stimuluje krvný obeh. 

  • Jednostranná, respektíve úzko centralizovaná záťaž

Aktuálne je nám asi najviac známe nosenie kabeliek, tašiek cez rameno, pridržiavanie mobilu ramenom, nosenie obopínajúceho tesného vrchného oblečenia, podprseniek v zlej veľkosti či doplnkov, ktoré vyvíjajú tlak len na istú oblasť.

Pri problémoch s chrbticou môžu nastať aj iné komplikácie, ktoré vám bežné fungovanie sťažia ešte viac – problémy s dýchaním, močením, precitlivenosť v končatinách či abnormálne tvarovanie chrbta a hrudníka. Problém riešte preto čo najskôr!

Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/172943#causes

www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia