Ako si chrániť zrak pri práci s počítačom?

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako si chrániť zrak pri práci s počítačom?

Digitálne technológie sú prospešné, ale keď to s nimi preženieme, odrazí sa to na našej kvalite zraku. Sú stovky pracovných pozícií, ktoré si vyžadujú 6 až 8 hodín práce za monitorom počítača. K tomu by sme mali prirátať čas nad displejom mobilu, tabletu a večer doma pri TV. Katastrofa, však? Ako si teda zrak čo najviac ochrániť?

To, že do akej miery má práca za počítačom a vyžarovanie umelého svetla vplyv na kvalitu ľudského zraku, vám nikto presne nevyčísli. Postupné zhoršovanie videnia súvisí aj s našou genetickou výbavou, vekom, s využívaním kvalitných optických pomôcok a dopĺňaním účinných vitamínov a minerálov. K udržaniu dobrého videnia prispievajú kapsule s obsahom rybieho oleja, zinku a karotenoidov. Prítomné kyseliny (DHA a EPA) sú vysoko koncentrované v bunkách oka a ich účinok sa vďaka tomu zlepšuje.

Čoraz viac počúvame o digitálnej únave zraku, ale aj svalstva a syndróme počítačových ochorení. Únava, svrbenie až pálenie očí sa skôr prejavuje pri zanedbávaní ochrany zraku, čo treba napraviť aj v domácom, nielen v pracovnom prostredí.  

Prevencia

Prvým krokom je naučiť sa, ako „zdravšie“ pracovať za počítačom. Oči sú pomerne malým, ale zato zložitým ľudským orgánom. Sú zložené z veľkého množstva miniatúrnych svalov, ktoré pri namáhaní zraku pracujú „na plné obrátky“.

Postupne sa tak opotrebujú a slabnú. Snažte sa odhadnúť, či vo vašom prostredí nie je veľa umelého doplnkového osvetlenia a odleskov z ďalších technológií, ale aj nábytku. To má postupne vplyv na sklerotické zmeny ciev sietnice a zníženú ostrosť oka.

Zhoršenému videniu predídete aj funkčnými dioptrickými okuliarmi a kontaktnými šošovkami na počítač. Sú doplnené o technológiu modrého svetla, ktorá zmierňuje pôsobenie vyžarovaného svetla z podsvietenia obrazovky. Prispievajú k celkovému pohodliu pri práci, zlepšujú ostrosť, farebný kontrast, a tak dokážete jednoduchšie rozlíšiť rôzne vizuálne detaily. Vylepšené vizuálne podmienky pozitívne vplývajú aj na náš nervový systém, koncentráciu a predlžujú kvalitu spánku.

Nielen svetlo z monitoru, ale aj okolitého prostredia ovplyvňuje zrak. Ideálne je pracovať čo najviac za prirodzeného svetla a tomu vytvoriť vhodné podmienky, aby prenikalo do miestnosti. Doplnkové svietidlá na pracovnom stole nemajú na skúmaný predmet vrhať tieň, ale svietiť. V tieni naše oči skôr podliehajú únave, menej sa sústredíme na prácu. Nevhodné sú žiarivky, viac odporúčame klasické halogénové alebo LED osvetlenie, ktoré je najviac prispôsobené vnímaniu ľudského oka.

Ďalším krokom k efektívnejšej práci za počítačom je nastaviť si monitor a dodržiavať odporúčanú vzdialenosť. Kvalitnejšie modely LCD monitorov vám aj pri vyššom jase menej unavujú oči, no prevencia je stále nevyhnutná.

Rozdiely v jase treba upravovať podľa toho, v akej časti dňa pracujete, či sa zameriavate na čítanie textu, písanie alebo vykonávate grafickú činnosť. Od monitoru dodržiavajte odporúčanú vzdialenosť – min. 40 cm od čítaného textu a aj od klávesnice.

Čas na oddych v náplní práce

Pri práci za počítačom si musíte ustrážiť frekvenciu a dĺžky prestávok. Touto činnosťou zaťažujete aj chrbtové svalstvo, preto je dôležitá aj tzv. psychohygiena. Odporúčame pri nepretržitej hodinovej práci za monitorom osviežiť sa aspoň na 20 minút.

Je to čas na oddych vonku na čerstvom vzduchu, na stravu a doplnenie pitného režimu. Využite čas aj na precvičenie očných svalov, ponamáhajte ich sústredením sa na istý objekt aspoň vo vzdialenosti 6 až 8 m. Inak vám hrozí nielen krátkozrakosť, ale nepríjemná, priam rezavá bolesť očí.

Tú spôsobuje pocit suchého oka pri menej častom mrkaní očami. Očiam tak musíme dopriať upokojujúci a zvlhčujúci efekt vytvorením slzného filmu na ich povrchu. Vysychanie rohovky a poškodenie spojovky zmierňuje aj sodná soľ karmelózy.

Oči máme len jedny, a preto nám žiadna práca či záľuba nesmie prerásť cez hlavu – k zdraviu sa máme správať zodpovedne a ľudsky!    

Zdroj: https://www.allaboutvision.com/cvs/irritated.htm

          www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia