O pitnom režime učme deti hravou a zábavnou formou.

Kategórie
 
 
 
 
 

O pitnom režime učme deti hravou a zábavnou formou.

Voda je v týchto horúčavách nad zlato. Osviežuje, vyplavuje z tela škodliviny a zabezpečuje správnu cirkuláciu krvi. Už len to je dostatočným dôkazom, že bez vody to v našom živote naozaj nejde. Odborné štúdie stále potvrdzujú, že najohrozenejšou skupinou sproblematickým pitným režimom sú deti.

Pravidelná strava a pitný režim je u niektorých priam bojom na dlhé trate. V pozícii rodičia ich k ničomu nenúťte. Predovšetkým nie fyzicky. Takto im zdravý pitný režim ešte viac sprotivíte. Na deti treba ísť psychologicky. Nemusíte byť odborníkom v danej oblasti, stačí, že si dieťa budete viac všímať a obetujete veľmi veľa času na záchranu jeho zdravotného stavu. To, čo deťom prikážete, budú odmietať, to, čo im navrhnete, začnú si viac všímať. Tak ktorou cestou sa vydáte?

Novorodenec vám odvrávať nebude, no taktiež sa o pitnom režime pre bábätká vedú rôzne diskusie. V prvých mesiacoch života prijíma dieťa vodu z obsahu materského mlieka. V materskom mlieku je približne 10% pevných výživných látok a viac než 90% tvorí voda. V prípade, že laktácia zatiaľ nenastúpila, alebo sa ani po dlhšom čase dostatočne nerozvinie, dieťaťu sa ponúka umelá náhrada materského mlieka a detský rozpustný čajový nápoj. Príjem tekutín sa vo všeobecnosti prepočítava na 1 kg hmotnosti. U novorodencov od 1. až 6. mesiaca života sa odporúča prijať 150 ml/kg hmotnosti za deň. Od 6. do 12. mesiaca je to približne 120 ml/kg hmotnosti v priebehu dňa. Ak je vaše bábätko plne dojčené, nie je potrebné zaraďovať do výživy čaj ani dojčeneckú vodu.

U starších a rozumnejších detí je nutné ponúkať vodu pravidelne a zabezpečiť, aby ju dieťa malo na dosah. Voda je nenahraditeľná a pri jej nedostatočnom príjme sa zhoršuje trávenie, močenie, klesá pozornosť a slabnú motorické schopnosti. Najlepšie je naučiť deti predchádzať čo i len slabému pocitu smädu. Prijímať tekutiny priebežne jednoducho nemôže unikať ani vašej, ani pozornosti zo strany dieťaťa. Nedostatok vody v tele sa prejavuje šetrením a ukladaním vody do zásob. Telo si tak zaisťuje priebeh životne dôležitých funkcií. To má za následok spustenie desiatok vážnych zdravotných komplikácií. Stav dehydratácie sa u detí prejavuje nielen ich nepokojnosťou, ale aj slabým močením, malátnosťou a suchšími sliznicami. Zhoršuje sa prekrvenie organizmu, končatiny slabnú a chladnú. V tom najhoršom prípade vedie dehydratácia k úmrtiu.

Ak chceme svoje deti naučiť piť, začnime sa s nimi hrať... Nakreslite im obrázok, kde rodina spoločne stoluje. Oboznámte ich s celodenným stravovacím režimom a zdôraznite, aké je dôležité jesť pravidelne. Po zjedenej porcii si každý musí vziať pohár s vodou a po malých dúškoch sa napiť. Inak ich telíčka napadnú zlé baktérie a začne im byť zle. Deťom zaobstarajte peknú nápojovú sadu. Poháre s držiakmi, so slamkou a rôznymi farebnými motívmi. Tie si zamilujú okamžite. Pripomeňte im, ako ich bolela hlavička, keď behali vonku a nepili vodu. Neskôr mali horúčku a museli zostať v posteli. Deti budete musieť namotávať a zakaždým mať dostatočné argumenty. Sú skvelými rečníkmi a nič im neujde...

Ako rodičia dbajte, aby po prvom roku života a približne až do šiesteho prijali 100 až 120 ml tekutín na kg hmotnosti. Do dvanásť rokov je to približne 70 až 100 ml/kg hmotnosti. Najlepšie je, ak si obľúbia čistú pitnú vodu. Neodporúčajú sa sladené nápoje s vysokým obsahom cukru a minerálne vody majú byť len doplnkom. Treba ich striedať. Ak je dieťa chorľavé, do výživy mu zaraďte ovocné a bylinné čaje osladené medom. Ani v tých najväčších horúčavách nesmie byť nápoj ľadový. Ideálna teplota je od 12 do 15 °C. Pri čajoch je to približne 20 až 22°C. Priebežne piť znamená prijímať tekutiny dvakrát v priebehu 30 minút po 2 dl. Popíjať treba od rána do večera. Žiadne nárazové prijímanie tekutín nie je vhodné. Prajeme vám príjemné a zdravé osviežovanie počas týchto horúcich dní!

Zdroje:

Kovács, L. et al 2008. Nové trendy vo výžive detí. Bratislava: TRIAD s.r.o., 2008. 92s. ISBN 978-80-223-2430-4

www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia