Tipy ako podporovať imunitu u detí.

Kategórie
 
 
 
 
 

Tipy ako podporovať imunitu u detí.

Každé dieťa je individuálne, nehovoriac o tom, že aj jeho organizmus v nerovnakej miere odoláva rôznym škodlivinám z prostredia. Vo všeobecnosti, imunitu označujeme za súbor obranných mechanizmov, vďaka ktorým naše telo „rozpoznáva“ vlastné a zasahuje proti cudzorodým látkam. Miera, respektíve kvalita imunity daného dieťaťa je daná aj geneticky, vtedy ju označujeme ako prirodzenú (vrodenú) a jej protipólom je získaná (nadobudnutá) imunita.

Pre svoje deti chceme len to najlepšie, no deti to vnímajú „po svojom“ a nerady sa nechávajú poúčať, kritizovať či meniť svoje veľmi jednoduché návyky – či už ohľadom hygieny, stravy alebo správania. Ich prvými učiteľmi sa stávame my – rodičia. Áno, naším poslaním je ich chrániť, a preto im už od ich prvých dní musíme vštepovať, že zdravie je to najcennejšie.

Pozor – pediatri upozorňujú na to, že imunitný systém je veľmi úzko spojený s nervovým, a preto netreba na deti „tlačiť“, ale správnym návykom ich učiť pozvoľne, hravou a zábavnou formou. Čím je dieťa viac vystavované stresovým situáciám, tým viac sa jeho imunita oslabuje.

Naša prvá imunita od matky

Dnes by sa dalo povedať, že negatívne vplyvy s veľkým náskokom prevyšujú tie pozitívne. Najviac chránení sme v matkinom tele. Tam sa vyvíja naša prvá, tzv. pasívna imunita, ktorá nám v prvých týždňoch života pomáha prežiť. Protilátky získavame placentou od matky, neskôr materským mliekom.

To je bohaté na cenné imunoglobulíny, najmä kolostrum, teda prvá tekutina z mliečnej žľazy. Ani u dojčených batoliat netreba zabúdať, že množstvo obranných látok v materinskom mlieku postupne klesá.

Po prvom polroku si detský organizmus postupne začína vytvárať vlastné protilátky. Približne v 5. až 6. veku dieťaťa sú už hodnoty detského imunitného systému skoro totožné s imunitou dospelých. Stále ju však treba posilňovať a rozvíjať!

Aké ďalšie faktory ohrozujú imunitu u detí a ako tomu predchádzať?

Na to, aby sa obranné mechanizmy v detskom organizme naplno rozvinuli, musí sa „sám učiť a chápať“, ako sa proti cudzorodým látkam brániť. To organizmu umožníte primeraným kontaktom s vírusmi, baktériami a špinou. Áno, dieťa má právo ušpiniť sa, tým sa jeho telíčko len zoceľuje! Základné hygienické návyky, ako umývanie rúk, zúbkov, či hygiena po toalete sú nevyhnutné, no úzkostlivou snahou môžete len zvýšiť riziko alergií.

Ak je imunita u detí nedostatočne rozvinutá, po každom ďalšom negatívnom vplyve sa bude len znižovať. Rizikovým obdobím je napríklad chrípkové a iné infekčné obdobie, a o to viac, ak je dieťa v kolektíve (v škôlke, v jasličkách).

Prirodzená odolnosť sa znižuje aj častým užívaním antibiotík a nerešpektovaním posilniť zdravie vhodnými probiotikami. Deti chráňte pred znečisteným ovzduším, trávte s nimi čo najviac času von v prírode. Na ich zdravie vplýva aj dlhodobé emočné napätie, ktoré ďalej znižuje kvalitu koncentrácie a spánku.

Strava

Jedným zo spôsobov, ako u detí podporovať imunitný systém, je poskytnúť im pestré a vyvážené stravovanie. To aj z dôvodu, že najväčšia časť obranných látok je sústredená v črevách. U detí sa zamerajte na dopĺňanie celého radu vitamínov a minerálov, ak práve prekonávajú akékoľvek ochorenie. Schopnosť podporiť obranné mechanizmy má aj vitamín C, D, zinok, biologicky aktívne polysacharidyfytofarmaká.

Pohyb

Deti by sa mali „hýbať“ za každého počasia, a to aspoň 20 až 30 minút denne. V zime považujte za výhodné, že máte možnosť otužovať a v lete načerpať vitamín D tou najprirodzenejšou formou, zo slnka.

Otužovať sa dá aj v lete, a to plávaním v prírodnej vode, sprchovaním vlažnou vodou a spaním v tenkom pyžame a bez ponožiek. Deťom prospieva aj prímorský vzduch, lesné prostredie či pravá vysokohorská zima. Tým zdôrazňujeme, že vychádzky v obchodoch sa do tejto kategórie nezaraďujú!

Deti pred škodlivinami z prostredia stopercentne neuchránime. Za to by sme sa mali snažiť vytvárať im zdravé a príjemné prostredie pre ich fyzický, ale aj mentálny vývin. Ich zdravie ovplyvňuje aj atmosféra doma a naše životné návyky. Obmedzujte v domácnosti fajčenie, alkohol a hádky znížte na minimum.

Zdroje: https://www.parents.com/health/cold-flu/cold/boost-childs-immunity/

            https://www.amedi.sk/files/files/s1_17_ped_rennerova.pdf

            www.canva.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
:
Plná (Desktop) verzia